Een arbeidsreglement is meer dan een “wettelijke formaliteit”

arbeidsreglement

In België is iedere werkgever verplicht om een arbeidsreglement te hebben, ongeacht het aantal werknemers.  Naast het feit dat het een wettelijke verplichting is, is dit ook een “tool” of “handleiding” om duidelijke afspraken te maken met je werknemers.  

De beste afspraken, maken de beste vrienden! 

Kijk, je hebt verschillende soorten mensen.. Mensen die steeds de handleiding lezen voor ze bijvoorbeeld een nieuw elektrisch toestel gaan proberen en mensen die gewoon doen en daarna wel zullen vaststellen. Hier in deze context niets mis mee.

Maar in het kader van een werkgevers- werknemers relatie kan dit wel eens mis lopen. Als je geen afspraken maakt dan stel je geen duidelijke verwachtingen en zal de andere partij deze zelf naar goeddunken invullen. Wat niet steeds overeenkomt met hoe jij het als werkgever wil. Daarnaast kunnen werknemers ook je gedachten niet lezen. Communicatie is en blijft essentieel!

Het is waar, het arbeidsreglement is een “lijvig” document. Dat ontkennen we niet. Ten eerste zijn er zaken die je wettelijk verplicht moet opnemen zoals uurroosters, instructies hoe het loon wordt uitbetaald, regelgeving ontslag, sancties, regels in kader van preventie en bescherming, .. Daarnaast vul je het reglement best aan met afspraken specifiek voor het bedrijf. 

Op het internet vind je zeker standaard reglementen die in de meeste gevallen wel voldoen aan de wettelijke verplichtingen. We raden aan om hier mee op te passen want we zijn bij onze klanten ook al heel wat arbeidsreglementen tegengekomen die niet alle wettelijke verplichtingen bevatten. Daarnaast is het heel standaard en ieder bedrijf heeft zijn eigen cultuur, context en werkafspraken. Wil je afspraken kunnen afdwingen, dan zal je deze in je arbeidsreglement moeten opnemen.

Wat is belangrijk voor je bedrijf?  

  • Het verstoort echt de werking als je medewerkers te laat komen. Maak hier duidelijke afspraken over en koppel er sancties aan. Zo heb je toch een drukmiddel ingeval de medewerker zijn gedrag weigert aan te passen.   
  • Stel duidelijke regels over bedrijfsgeheimen, zo geef je een signaal dat de medewerker absoluut geen informatie over je bedrijf mag delen met derde.  
  • Maak duidelijke afspraken over vakantie aanvragen en wat als er meerdere werknemers een vakantie aanvraag doen voor dezelfde periode.
  • Stel duidelijke regels hoe medewerkers gecontroleerd kunnen worden tegen diefstal, een belangrijke afspraak voor bijvoorbeeld winkels of magazijnen
  • Wanneer is er overloon en wanneer heeft een medewerker recht op inhaalrust. Hoe wordt deze inhaalrust opgenomen
  • Neem er ook al de mogelijke werktijd en uurroosters op die noodzakelijk zijn voor de werking van je bedrijf, vandaag maar ook in de toekomst
  • Je hebt heel wat chauffeurs of medewerkers op de baan, maak dan duidelijke afspraken over alcohol en drugsgebruik tijdens de werkuren en informeer de medewerker hoe deze gecontroleerd kan worden.

Het is belangrijk om tijd te investeren in het opstellen van je arbeidsreglement en het echt te maken tot een “tool” op maat van je bedrijf. Daarnaast is het ook belangrijk dat je het arbeidsreglement bespreekt met nieuwe werknemers op de eerste dagen in je bedrijf.  

Is het gedrag van je medewerker niet ok? Bespreek dit dan en verwijs naar het arbeidsreglement. 

Wij hebben het afgelopen jaar bij 20 klanten, 20 arbeidsreglementen opgemaakt of aangepast op maat van het bedrijf.  Dit is zeker al een goede stap naar de “Ideale Wereld”.  Wil jij ook een arbeidsreglement op maat van je bedrijf?  Contacteer ons vandaag nog en ontdek hoe we jouw leven kunnen vergemakkelijken.