Klaar voor sociale inspectie

Zit jij ook te schudden en te beven voor de volgende inspectie?

Klaar voor sociale inspectie

Met de houding “”een probleem moet je pas oplossen als het zich stelt“, kan bij tewerkstelling van werknemers wel nefast zijn voor jou als werkgever!

Het is niet omdat je werknemer er niet over klaagt dat je in orde bent met de wetgeving.  Vergeet niet de werknemer geniet van “een beschermd statuut” waardoor je hier niet van mag afwijken, doe je dit toch dan loop je risico op claims, boetes en rechtzettingen van salaris. 

De sociale inspectie heeft de taak om na te gaan of werkgevers de wetgeving correct opvolgen. Dit om de werknemers te beschermen maar ook om oneerlijke concurrentie te kunnen spotten.  Stelt de sociale inspecteur onregelmatigheden vast, moet je tot 3 jaar terug de situatie rechtzetten. Dit wordt kostelijk; beheerskosten sociaal secretariaat, bijbetaling sociale bijdrage en hierop interesten en boetes,…..  Het gaat je al snel meer kosten dan dat het je ooit heeft opgebracht.

Daarnaast kan een werknemer tot één jaar na zijn uitdiensttreding de werkgever aanspreken om zijn rechten uit te putten. Heb je bijvoorbeeld nooit overloon uitbetaald, kan de werknemer hiermee naar de rechtbank stappen en is de kans heel groot dat je dit zal moeten vergoeden.  Een rechtszaak geeft ook extra kosten …. rechtsplegingskosten, advocaat,….

sociale inspectie

Wat doen wij?

We kijken met de ogen van een inspecteur naar jouw bedrijf.  We nemen je juridische documenten onder de loep en verifiëren of je aan al de wettelijke verplichtingen voldoet:

Boek nu je persoonlijk gesprek en laat wat meer informatie achter zodat we jou zo goed mogelijk kunnen helpen

Wat doen we nog?

Daarnaast kijken we ook met een kritisch oog naar je verloning en checken we of je als werkgever al de wettelijke verplichtingen hebt gerespecteerd:

voordeel alle aard
rapport

Wat levert het op?

Je ontvangt van ons een rapport met

  • Een overzicht met je sterke -en verbeterpunten.
  • Een analyse van je risico’s
  • Een plan met te nemen acties in volgorde van prioriteiten

Voordelen

  1. Je weet waar je staat: je weet wat je werkpunten zijn in je bedrijf met mogelijkheden om deze op te lossen

  2. Minimale tijd: alles samen hebben we zo’n 2u van je tijd nodig (1u intake en 1u aanleveren van data).

  3. Kostenoptimalisatie: we brengen risico’s in kaart die je proactief kan verhelpen. We geven je ook feedback over opportuniteiten om te besparen in loonkost als we deze vaststellen bij de audit.

Deze ondernemers gingen je voor

Deze ondernemers waren net als jij op zoek naar nieuw talent. 
Met de hulp van PointHR vonden zij intussen hun ideale match!  Ben jij de volgende?

Mogen wij je HR aanpakken?