Sociale media zijn niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. In 2019 was 65% van de Belgen actief op Facebook, 36% op Instagram, 39% op LinkedIn en 11% op Twitter. We spenderen dagelijks gemiddeld anderhalf uur op sociale media en openen deze apps meermaals per dag om up-to-date te blijven met de actualiteit of ons persoonlijke netwerk. Meer cijfers vind je hier. Maar ook vanuit een zakelijk oogpunt bieden sociale media heel wat mogelijkheden. Dat “socials” een belangrijke rol spelen in de marketing van bedrijven, spreekt voor zich. Maar dat sociale media ook heel wat opportuniteiten bieden voor rekrutering is minder bekend. Daarom zetten we hieronder een aantal mogelijkheden van sociale media in het kader van rekrutering op een rijtje.
#1 Wees als bedrijf actief op Sociale media
Maak een bedrijfspagina aan op de belangrijkste sociale media: LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter. Door als onderneming actief te zijn op sociale media zet je niet alleen je product of dienst in de kijker, maar kun je ook content delen die jouw onderneming als werkgever uniek en aantrekkelijk maakt. Je kan ook bepaalde functies binnen jouw bedrijf visualiseren en zo onder de aandacht brengen. Op die manier krijgen volgers een duidelijk beeld van bepaalde jobinhouden en tewerkstellingsmogelijkheden. Uiteraard deel je ook best al je vacatures op je sociale media. Dit kan op LinkedIn, maar evengoed op Facebook of Instagram.
#2 maak jouw werknemers tot ambassadeurs van jouw bedrijf
Stimuleer jouw werknemers om ook actief te zijn op sociale media en vraag hen om de content en de vacatures die verschijnen op de kanalen van jouw bedrijf te delen via hun persoonlijke kanalen. Ze kunnen ook zelf berichten maken. Zo creëer je ambassadeurs van je bedrijf en vergroot je niet alleen je bereik, maar ook je authenticiteit.
#3 Word lid van bepaalde groepen
Word als bedrijf lid van een aantal groepen op LindkedIn en Facebook binnen jouw sector of regio. Sollicitanten die interesse hebben in jouw branche of die in jouw regio willen werken, zijn ook actief binnen deze groepen. Zo vinden jullie elkaar sneller. Ook passieve werkzoekenden kun je hier bereiken. Deze werknemers met interesse en/of ervaring in jouw sector zijn niet actief op zoek naar werk, maar komen op deze manier wel al in contact met jouw bedrijf en vacatures. En zo komen ze mogelijk toch in de verleiding om bij jou te solliciteren.
#4 spreek zelf kandidaten aan
Wacht niet tot sollicitanten naar jou toe komen, maar spreek hen zelf aan en bespaar zo tijd. Kom je je droomsollicitant tegen op LinkedIn? Aarzel niet om hem of haar zelf aan te spreken en je vacature voor te stellen. Door op Twitter, Facebook of Instagram te zoeken naar bepaalde hashtags, kun je gebruikers vinden die regelmatig posten over bepaalde onderwerpen. Via de direct message functie kun je hen meteen contacteren.
#5 zorg voor een goede mobiele site
Sociale media worden het meeste via de smartphone gecheckt. Als geïnteresseerde werknemers via sociale media op jouw vacaturesite terechtkomen, zorg je best voor een goede mobiele website en vlotte stappen in de sollicitatieprocedure.
#6 bespaar geld
Door te rekruteren via sociale media bespaar je heel wat geld, want het lid worden van deze kanalen en het maken van berichten is gratis, tenzij je gebruik wilt maken van online advertenties. Maar dan nog, bepaal je zelf het budget dat je hieraan wilt spenderen.
#7 ga voor targeting via advertenties
Op Facebook en LinkedIn heb je als rekruteerder heel wat mogelijkheden om jouw gewenste sollicitanten gericht te targeten. Op Facebook kun je gebruik maken van “Saved Audiences” en op LinkedIn van “Advanced People Search” om jouw doelgroep te bepalen op basis van studies, interesses, woonplaats, enzovoort.
Heb je dankzij bovenstaande tips jouw gedroomde kandidaat binnen gehaald? Dan vraag je je wellicht af wat je allemaal in orde moet brengen voor zijn of haar indiensttreding. Alles wat je daarover moet weten, lees je hier. Betreft het hier jouw allereerste aanwerving en werknemer? Neem dan hier een kijkje. En zorg dat zijn of haar eerste loonberekening vlot verloopt, dankzij deze tips.
Toch nog nood aan meer informatie? Leg terug de focus op je prioriteiten en neem vandaag nog contact op om HR-diensten op maat van jouw onderneming te bespreken.