Bedrijfswagens: Waar moet je rekening mee houden in 2025?

cardealer

Op 31 december 2021 werd de wet met betrekking tot de fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.  Doel van onze regering is door gepaste maatregelen de vergroening van onze mobiliteit te versterken en dit door zowel werkgevers als werknemers hierin te stimuleren.

We zijn ondertussen begin 2025.  Ondanks het verschrikkelijke fileleed op onze Belgische wegen, blijft een bedrijfswagen nog steeds een heel populair vervoersmiddel voor heel wat werknemers en, niet te vergeten, nog steeds een gegeerd beloningsmiddel.

De vergroeningsmaatregelen van de regering hebben weldegelijk hun effect gehad.  Heel wat bedrijfswagenparken hebben een serieuze gedaantewisseling ondergaan.   De cijfers die de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid op dit vlak bijhoudt, bewijzen dit overduidelijk.   Voor meer info: https://www.rsz.be/stats/monitoring-salariswagens

Vandaag de dag zien we dat werknemers vaak nog wel de keuze hebben tussen enerzijds plug-in hybride voertuigen en anderzijds de volledig elektrische bedrijfswagen.   

De vraag zal zijn of plug-in hybrides even populair blijven de komende jaren of dat zij net als de bedrijfswagen op fossiele brandstof aan belang gaan moeten inleveren.

Waarom? In 2025 zullen we rekening moeten houden met een aantal belangrijke wijzigingen op het vlak van:

  1. De fiscale aftrekbaarheid van autokosten in hoofde van werkgever
  2. De fiscale behandeling van het voordeel alle aard in hoofde van de werknemer
  3. De sociale behandeling van de bedrijfswagens – CO2 solidariteitsbijdrage

1. Fiscaliteit in hoofde van werkgever – aftrekbaarheid autokosten

2 belangrijke criteria waar we rekening mee moeten houden:

  • Wat is de aanschafdatum van de bedrijfswagen?
  • Is het een bedrijfswagen met of zonder CO2- uitstoot?

Aanschaf voor 1 juli 2023 (aanschaf = datum bestelbon bij aankoop, huurdatum, leasedatum, …)

Zowel voor voertuigen met als zonder CO2-uitstoot: toepassing van formule

120% – (0,5% x coëfficiënt x CO2-uitstoot) waarbij de coëfficiënt voor dieselvoertuigen 1,00 bedraagt en voor benzinewagens 0,95.

Wat wijzigt in 2025?  De ondergrens van 40% en 50% voor wagens met CO2-uitstoot vanaf 200 gr/km en voor wagens zonder gekende CO2-uitstoot valt weg. 

Aanschaf vanaf 1 juli 2023 tem 31 december 2025 (aanschaf = datum bestelbon bij aankoop, huurdatum, leasedatum, …)

Voertuig met CO2- uitstoot:

We passen de gekende formule toe maar we zullen moeten rekening houden met een maximale aftrekbaarheid:

  • inkomstenjaar 2025 (aanslagjaar 2026) zullen ze nog slecht voor max. 75% aftrekbaar zullen zijn voor een werkgever. 
  • Inkomstenjaar 2026 nog slechts 50%,
  • 2027 nog maximaal voor 25%
  • en…. vanaf 2028 is er zelfs geen aftrekmogelijkheid meer voor voertuigen met een CO2-uitstoot, wat toch wel een serieuze slok op de borrel kan betekenen voor ondernemingen.

Opgelet: Voor hybride bedrijfswagens die aangeschaft worden vanaf 1 januari 2023, zal de fiscale aftrekbaarheid van de fossiele brandstofkosten beperkt worden tot 50%,

Voertuig zonder CO2-uitstoot:

Blijven tot 100% aftrekbaar

Aanschaf vanaf 1 januari 2026 (aanschaf = datum bestelbon bij aankoop, huurdatum, leasedatum, …)

Voertuigen met CO2-uitstoot: deze zullen niet langer als beroepskost kunnen worden opgegeven door de werkgever. 

Voertuigen zonder CO2-uitstoot: blijven in 2026 nog tot 100% aftrekbaar maar ook hier geldt een stelselmatige afbouw. 

Elektrische voertuigen aangekocht vanaf 1 januari 2027 zullen nog maar voor 95% aftrekbaar blijven om tot een ondergrens van 67,5% te komen bij aanschaf in 2031. 

2. Fiscaliteit in hoofde van werknemer – voordeel alle aard

Er verandert niets aan de berekening van het voordeel alle aard voor het gratis privégebruik van de bedrijfswagen waarop werknemers worden belast.  Deze formule blijft ongewijzigd, wel rekening houdend met de nieuwe CO2-referentiecoëfficient vanaf 1 januari 2025.

Voor de plugin-hybride staat er vanaf 2025 nog een andere belangrijke wijziging op de planning, en dit wat betreft de vaststelling/bepaling van de CO2-uitstoot van de voertuigen zelf.

De bepaling van de uitstoot van die CO2 gebeurt via de WLTP-methode.  Men heeft echter vastgesteld (en dat is trouwens niets nieuw), dat in heel veel gevallen de werkelijke CO2-uitstoot van die plugin- hybride voertuigen hoger ligt dan de CO2 die die voertuigen uitstoten op papier. 

Vandaar dat voor nieuwe voertuigen die vanaf 2025 worden geproduceerd een correctie wordt doorgevoerd bij de berekening van die CO2-uitstoot door meer rekening te houden met de effectief gereden afstand op elektriciteit.  Men noemt dit ook de zogenaamde utilityfactor. 

De ingreep op deze utilityfactor zal voor gevolg hebben dat de CO2-uitstoot van die voertuigen ook hoger zal liggen. 

Dit zal dan ook een effect hebben op deze plug-in hybrides, lees: zowel voor werknemer als werkgever duurder worden. 

3. Sociaal – Solidariteitsbijdrage door werkgever te betalen

Daarnaast betalen werkgevers ook een CO2-bijdrage voor de bedrijfswagen die de werknemers privé gebruiken. 

Voor de berekening van deze bijdrage gebruikt de sociale zekerheid een vast formule.  Deze formule wordt sowieso elk jaar aangepast in functie van de evolutie van het gezondheidsindexcijfer. 

Daarnaast wordt het resultaat van deze formule voor wagens met een CO2-uitstoot die een werkgever aanschaft vanaf 1 juli 2023, vermenigvuldigd met een factor. 

Voor 2025 is dit x 2,75 (tegenover 2,25 voor de periode 1 juli 2023 – 31 december 2024). Vanaf 2026 zal dit x 4,00 zijn en vanaf 2027 maal 5,5. 

Ook de minimumbijdrage voor elektrische bedrijfswagens (dus zonder CO2-uitstoot) die werden aangeschaft vanaf 1 juli 2023 zal stijgen vanaf januari 2025 en bedraagt geïndexeerd € 37,33. 

Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.