De basisfundamenten van een modern HR-beleid

Je bedrijf groeit. Dat is supergoed nieuws! Of je gemakkelijk nieuwe medewerkers vindt en sterker nog of ze ook blijven, hangt in grote mate af van je HR-beleid. Want mensen werken graag in een inspirerende organisatie, waar er kansen zijn voor groei- en ontwikkeling, er een mooie work-life balance is èn een competitief salaris.

Als we even vooruit kijken op de evolutie van de arbeidsmarkt, dan merken we dat de generatie Z (geboren tussen 1997 en 2012), nog meer aandacht geeft aan betekenisvol werk. Doorgaans zijn het harde werkers met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ze vinden het belangrijk om zich betrokken te voelen en zijn meer dan andere generaties begaan met hun omgeving. Duurzaamheid, inclusie, diversiteit zijn zaken die voor hen zo logisch zijn dat ze ervan uitgaan dat werkgevers hier aandacht voor hebben. Het zijn digital natives. Veel van hun contacten vinden ze online. Op het worldwide web bestaat er geen hiërarchie. Ze beschouwen iedereen als gelijkwaardig en communiceren dus ook op die manier.

Bekijk daarom eens je HR-beleid uit deze bril.

We zetten de verschillende fundamenten op een rijtje en stellen een paar vragen waardoor je perspectief verruimt.

Werving & Selectie: Op welke manier zoeken jullie nieuwe medewerkers? Hoe profileren jullie zich als aantrekkelijke werkgever? Hoe kleuren jullie binnen die zoektocht buiten de lijntjes? Hoe ga je om met mensen die niet 100% het gewenste profiel hebben, maar bv. 70%?

Groei & Ontwikkeling: Hoe zorg je ervoor dat je weet wat de competenties, talenten van mensen en ambities van mensen zijn? Wat doe je als werkgever om hen te ondersteunen in hun groei? Hoe stel je jezelf op als het minder gaat en er uitdagingen zijn? Dit kan in 2 richtingen gaan, van jou uit naar de medewerker, maar ook omgekeerd? Hoe ga je zelf met feedback van je teamleden over de organisatie om?

Verloningsbeleid: Hoe bepaal je wie wat verdient en welke extralegale voordelen je geeft? Welke criteria gebruik je om mensen al dan niet loonsverhoging te geven? Welke perspectieven kan je bieden?

Gezondheids- & welzijnsbeleid: Welke acties neem je om de gezondheid en het welzijn van medewerkers te stimuleren? Want gezonde en gelukkige medewerkers voelen zich niet enkel meer betrokken en tevreden. Ook hun productiviteit stijgt waardoor ze betere producten en diensten leveren.

Diversiteit & inclusie: Als werkgever wil je dat klanten zich in jouw bedrijf herkennen en zich er thuis voelen. Aangezien er in onze samenleving veel multidiversiteit is, is het belangrijk dat dit ook weerspiegeld is binnen je bedrijf. Hoe ga je daarmee om? Wat doe je om een inclusieve werkgever te zijn?

Uitdiensttreding: Op een gegeven moment kan het zijn dat de wegen tussen jou en je medewerker splitsen. Hoe zorg je ervoor dat dit op een correcte en respectvolle manier gebeurt?

Juridisch: Als werkgever heb je ook een aantal juridische verplichtingen. Denk maar aan arbeidsovereenkomsten, arbeidsreglementen met verscheidene procedures,… In welke mate is dit voor jouw bedrijf in orde?

Rome is ook niet op 1 dag gebouwd.

Een HR-beleid is vrij omvattend, waardoor het wat overdonderend kan overkomen. Voel aan welk item je het meeste triggert. Dat is dan hetgeen waarmee je kan starten. Iedere stap die je zet om je HR-beleid te ontwikkelen, is een stap in de goede richting. Trouwens, wanneer medewerkers voelen dat eraan gewerkt wordt en ze hieraan kunnen meewerken, versterkt dit hun betrokkenheid en vertrouwen in jou als werkgever.

Wij, bij PointHR, ondersteunen je hierbij. Willen we kennismaken om te ontdekken wat jouw volgende stappen kunnen zijn?