5 redenen om je medewerkers te evalueren

evaluatiegesprek

We verwachten van onze medewerkers dat ze productief zijn, een meerwaarde en omzet creëren voor het bedrijf. Om dit te bereiken moet je werknemers aansturen en leiden in de goede richting.

Communicatie is essentieel in de relatie tussen werkgever en werknemer.

Vergelijk het met een huwelijk: je moet in connectie blijven met elkaar, blijven communiceren en afspraken maken. Doe je dit niet, dan komt er misschien een kink in de kabel, ga je naast elkaar leven en groei je uit elkaar. Je partner kan jouw gedachten spijtig genoeg niet lezen.

We merken regelmatig bij klanten en ondernemers dat ze hun medewerkers – om verschillende redenen – niet of onvoldoende evalueren: geen tijd, conflict uit de weg gaan, teveel rompslomp, geen structuur, er geen belang aan hechten, vrezen dat ze opslag moeten geven,…. We vinden dit spijtig, want investeren in een passend evaluatiebeleid, brengt op. Het hoeft niet ingewikkeld en omslachtig te zijn: keep it simple!

Hieronder 5 redenen waarom je jouw medewerker(s) wel moet evalueren.

  1. Wil je rendement van je medewerkers, dan maak je ze medeverantwoordelijk voor je bedrijfsdoelstellingen om je bedrijf te laten groeien in zowel volume als kwaliteit. Stel duidelijke en meetbare doelstellingen op.
    Hier begint de communicatie al. Je medewerkers weten welke jouw bedrijfsdoelstellingen zijn en wat hun rol hierin is. Ze weten waarom ze komen werken en welke koers ze varen.
  2. Het is het ideale moment om je waardering en erkenning te uiten. Voor je medewerkers is het belangrijk om duidelijk te weten wat je aan hen waardeert en dat je dankbaar bent voor hun werk. Waarom ze bij jou komen werken, naast hun verloning.
  3. Je doet er goed aan om tijdens het evaluatiegesprek te spreken over de toekomst van de medewerker in je bedrijf. Hoe zie jij de toekomst? Welke rol hebben je medewerkers hierin? Kunnen je medewerkers doorgroeien naar een andere functie, zowel horizontaal als verticaal? Welk potentieel heeft je medewerker nog? Breng in kaart hoe de medewerker zich kan ontwikkelen en hoe hij zijn talenten het best kan inzetten.
  4. Loopt er iets niet goed, geef dan onmiddellijk feedback en stuur zo je medewerker bij. Op deze manier krijgt je medewerker een eerlijke kans om zich te herpakken. Een negatieve beoordeling mag geen verrassing zijn.
  5. Evalueren is meer dan alleen kijken naar “hoe wordt het takenpakket uitgevoerd” maar het is ook een open gesprek voeren over “hoe voelt de medewerker zich in het bedrijf”. Hoe ervaart de medewerker de samenwerking, zijn takenpakket, de sfeer,…?

Het evaluatieproces is geen afrekening, maar een tool en een moment om stil te staan bij het functioneren van de medewerker. Het kan een kader scheppen waarin een gesprek op een constructieve en veilige manier kan plaatshebben. De opstart hiervan vergt een investering, maar je haalt er waardevolle informatie uit en voorkomt misverstanden. Op termijn rendeert het zeker: een beter contact met je medewerkers, sneller ingrijpen als het misloopt, waardering en behoud van je medewerkers en last but not least…. de medewerkers zijn betrokken bij het realiseren van je bedrijfsdoelstellingen.

Op zoek naar een een plan van aanpak? Geen idee hoe je hieraan moet beginnen? Contacteer ons gerust en dan kijken we hoe we jou verder kunnen helpen.