Lopen je werknemers ook gedemotiveerd rond?

motivatie

Het zijn geen gemakkelijke tijden vandaag! We krijgen veel berichtgeving die ons bang maakt. Economen zien het somber in. Veel bedrijven zitten op hun tandvlees. Werkgevers moeten afscheid nemen van hun medewerkers. Werknemers werken al maanden thuis en verliezen de drive….

We zien bij heel wat klanten dat hun medewerkers door deze crisis gedemotiveerd geraken in hun werk. We kunnen deze medewerkers ook wel begrijpen. Ze zijn bang om hun job te verliezen, horen alleen maar angstaanjagende berichten, verliezen de grens tussen werk en privé omwille van het thuiswerk, of hebben net maanden in isolement thuis gezeten, hebben veel minder sociale contacten, weten niet meer wat hun doelen zijn,…  Daarom is het als werkgever ondanks deze moeilijke periode heel belangrijk om werknemers te blijven motiveren om voor je bedrijf te gaan. Maar hoe pak je dit nu aan?

Ten eerste, schep duidelijkheid naar je medewerkers toe. Informeer je medewerkers over hoe jij als werkgever de toekomst ziet en welke rol ze daarbij spelen! Heeft je bedrijf het moeilijk? Licht dan toe wat er misloopt maar kom ook met actiepunten om hieruit te komen. Communicatie is echt essentieel en ga er niet vanuit dat ze het toch al weten. 

Ten tweede, maak je medewerkers medeverantwoordelijk voor het behalen van jouw bedrijfsdoelstellingen en rol een goed gekaderd evaluatiebeleid uit. Bij aanvang stel je samen met je werknemers duidelijke doelstellingen op.  Doelstellingen die nodig zijn voor het behalen van jouw bedrijfsdoelstellingen. Zorg ervoor dat deze doelstellingen duidelijk en haalbaar zijn en stel samen een actieplan op. Meet op regelmatige basis samen met je medewerker waar deze staat, niet alleen op het einde van het jaar. Als je regelmatig deze 1 op 1 gesprekken hebt zal de medewerker zich meer gesteund en betrokken voelen. Het voordeel is ook dat de medewerker weet waarom hij/zij komt werken, wat de meerwaarde is en beseft dat hij/zij toch een belangrijke schakel is. We willen toch allemaal productieve medewerkers die fier zijn op hun job en hun resultaten.

Tot slot, creëer een veilige en vertrouwde omgeving waar deze evaluaties en gesprekken plaats kunnen vinden.  Evalueren is niet afrekenen maar leren van elkaar en elkaar vooruit helpen.

Samengevat, bedrijven staan in overlevingsmodus, maar verlies de motivatie van je werknemers hier niet uit het oog!  Je motiveert en engageert je medewerkers door je bedrijfsdoelstellingen te integreren in je verloningsbeleid.