Een sterk Employer brand in 5 stappen

employer branding

Employer branding is een marketingstrategie die als doel heeft je bedrijf in de markt te zetten als een aantrekkelijke werkgever. Dit zorgt ervoor dat huidige werknemers aan boord blijven en dat potentiële werknemers staan te springen om bij jou aan de slag te gaan. Om concurrentie te kunnen aangaan met gelijkaardige bedrijven, moet je er als werkgever tussenuit springen en dit hoef je niet perse te doen door de hoogste lonen of de mooiste bedrijfswagen aan te bieden. Onderzoek wijst namelijk uit dat sollicitanten de bedrijfscultuur en een goede werksfeer minstens even belangrijk vinden als het loonbriefje. Het gaat er dus om dat je jouw bedrijf een aantrekkelijk imago weet aan te meten. Maar hoe word je als bedrijf de eenhoorn in de paardenstal? Hieronder vind je een stappenplan waarmee je zelf aan de slag kan.

Bepaal je doelen

Wat is je doelstelling? Wil je het engagement en de betrokkenheid van je huidige werknemers vergroten en de uitstroom van talent vermijden? Of wil je vooral nieuw talent aantrekken? Naar welke profielen ben je op zoek? Bepaal duidelijk de richting die je uit wilt en wat je wil bereiken.

Wat is je employer story?

Ga op zoek naar jouw bedrijfsverhaal. Leg je oor te luisteren bij werknemers, klanten en aandeelhouders en vraag waar zij vinden dat jouw bedrijf voor staat. Leg de ziel van jouw bedrijf bloot en vertaal dit naar jouw specifieke employer story. Let op, jouw verhaal moet wel authentiek zijn. Alleen met een echt verhaal kun je werknemers behouden en nieuw talent aantrekken. Om dit te bereiken moet je energie steken in het achterhalen van de sterktes én zwaktes van jouw organisatie.

Stel je Employer Value Proposition (EVP) op

Op basis van jouw bedrijfsverhaal stel je jouw Employer Value Proposition of jouw EVP op. Jouw EVP is de unieke samenvatting van voordelen die jouw bedrijf als werkgever te bieden heeft en wat je anders maakt dan alle anderen. Stel jouw EVP op aan de hand van de volgende vijf criteria: de opleidings- en doorgroeimogelijkheden, de bedrijfscultuur, de arbeidsvoorwaarden (mogelijkheid tot parttime werken, het salaris enzovoort), de manier van werken (hiërarchisch, agile, mate van begeleiding en coaching enzovoort) en tenslotte de werknemerstevredenheid.

Verspreid de boodschap

Nu je weet wat de inhoud van je boodschap is, moet je ze natuurlijk nog verspreiden. Je kan dit doen aan de hand van betaalde advertenties, maar ook gratis door slim in te zetten op je sociale media kanalen. Schreeuw van de daken hoe fantastisch het is om bij jouw te werken aan de hand van een Facebook post, een foto op Instagram en via je bedrijfspagina op LinkedIn. Laat medewerkers aan het woord in een blog of vertel iets over jullie bedrijfscultuur in jouw wekelijkse nieuwsbrief.

Meten is weten

Je wil natuurlijk graag weten of al je inspanningen het gewenste resultaat hebben. Misschien merk je het al aan de stijging in het aantal (spontane) sollicitaties. Maar neem daarnaast ook zeker je website statistieken, het aantal clicks, likes en views onder de loep.

Al die (nieuwe) werknemers moeten uiteraard correct betaald worden. En misschien heb je daarnaast nog nood aan bijkomend sociaal-juridisch advies omtrent aanwervingen? Contacteer PointHR en we bekijken samen hoe we je kunnen helpen.

 

policies
Contracten & policies
Het belang van een policy

Waar leg je afspraken over een bedrijfswagen, smartphone, IT, thuiswerk,… vast? In de arbeidsovereenkomst, het arbeidsreglement of een ‘policy’? Waarom

Lees verder »