Via verschillende fiscale maatregelen stimuleert de overheid werkgevers om te investeren in elektrische firmawagens. Ten eerste door de fiscale aftrekbaarheid van wagens met een brandstof sterk te verminderen en stop te zetten. Ten tweede door het fiscaal voordeel voor de werknemers met brandstofwagens te verlagen en tot slot door de solidariteitsbijdrage van brandstofwagens te verhogen.
Vandaag is in de meeste gevallen de aankoopprijs van een elektrische wagen hoger dan een brandstofwagen, maar op het einde van de rit zal door deze maatregelen een elektrische wagen goedkoper zijn dan een brandstofwagen. Daarnaast is vandaag het elektrisch laden goedkoper dan het tanken. Op lange termijn haal je hier dus voordeel uit.
Het elektrisch laden staat nog in zijn kinderschoenen, maar toch zijn er vandaag heel wat mogelijkheden om dit efficiënt en bij prijs te laten verlopen. Hoe pak je dit nu het beste aan? Bepaal hoe en waar je werknemer zijn wagen kan opladen, zoek een efficiënte manier om de doorrekening hiervan te ontvangen en maak duidelijke afspraken met je werknemer.
Hoe een elektrische wagen opladen?
Indien je werknemers frequent op kantoor werken kan je als werkgever zelf laadpalen voorzien. Je kan deze laadpalen publiek toegankelijk maken, dan kan je vandaag 200% van de onkost hiervan inbrengen in je boekhouding. Vaak genieten bedrijven van een lager tarief per kWh of heeft een bedrijf zonnepanelen, wat de kost ook weer doet dalen. In de meeste gevallen is dit de goedkoopste manier.
Daarnaast voorzie je best ook een laadpas voor je werknemer waarmee deze publiek kan laden. Het publiek laden is in de meeste gevallen duurder dan thuis of op het werk laden, maar is vaak noodzakelijk als de werknemer onderweg is en dringend moet bijladen. Er zijn verschillende leveranciers die dit aanbieden. De prijs is niet altijd transparant dus kijk in de eerste plaats naar de ligging van de laadpalen en welke leverancier het beste aan je noden voldoet. De kost van publiek laden is veel hoger dan de kost van het laden in de eigen woning van de werknemer of bij de werkgever. Toch is het onmogelijk om als werkgever te zeggen dat de werknemer nooit publiek mag laden.
Tot slot kan de werknemer thuis opladen. Dit kan op 2 manieren: via een Smart kabel of via het installeren van een laadpaal.
Als werkgever kan je een laadpaal installeren bij je werknemer, op deze manier kan de werknemer sneller zijn wagen opladen. De werkgever blijft eigenaar van deze laadpaal. Je kan afspreken dat de werknemer deze laadpaal mag houden wanneer deze fiscaal is afgeschreven. De Smart kabel kan een oplossing zijn als er geen laadpaal kan geïnstalleerd worden, maar het gaat veel trager. Deze kabel kan max 27Kwh opladen op 12u, wat betekent dat de wagen is opgeladen om 100 tot 120 km te rijden. In sommige gevallen kan dit voldoende zijn.
Veel werkgevers staan niet te springen om een laadpaal te installeren bij een werknemer, want wat als de werknemer nog aanpassingen moet doen aan zijn woning om deze laadpaal te installeren? Wat als de werknemer uitdienst gaat? …. Heel begrijpelijk dat je als werkgever met deze vragen zit. Hierover maak je best afspraken in je car policy.
Neem ook afspraken in je car policy op over de vergoeding voor het laden van de wagen bij de woning van de werknemer. Het beste werk je met één leverancier die een platform heeft die het verbruik van de werknemer kan meten. Spreek af welk bedrag je gaat vergoeden. Je mag de bedragen van de CREG volgen en op basis hiervan vergoeden, ongeacht het bedrag dat de werknemer zelf betaalt. Je werknemer kan namelijk een duur contract hebben, of heeft net geen extra kosten omdat hij/zij zonnepanelen heeft. De leverancier van de laadpaal berekent de kost. De werknemer ontvangt een automatische terugbetaling van het afgesproken bedrag en de werkgever ontvangt hiervan de factuur.
Vandaag komen er ook spelers op de markt die zelf de elektriciteit zouden kunnen aanbieden, aan hun eigen tarief en los van het contract dat de werknemer heeft met zijn elektriciteitsleverancier. Zo zie je dat dit aspect nog in volle evolutie is. Eén ding staat vast, ondanks de prijsstijging is de kost voor het laden van de wagen nog steeds goedkoper dan je tank te vullen met brandstof. Maak in ieder geval duidelijke afspraken hierover in je car policy.
Hulp nodig bij het opmaken van je car policy? Contacteer ons!