Kan je je personeel een dresscode opleggen?

dresscode

Je mag je medewerkers een dresscode opleggen, soms is dit zelfs verplicht zoals bijvoorbeeld voor het dragen van werkkledij om veiligheids- of hygiënische redenen. Maar kan je ook aan je medewerkers vragen om bepaalde kledij te dragen, zoals bijvoorbeeld een t-shirt met logo van het bedrijf, een maatpak,…?

Het dragen van bepaalde kleding verplichten?

Ook zonder veiligheids- of hygiënische redenen mag je een dresscode opleggen. Je mag hierbij niet discrimineren. De kledijvoorschriften moeten met andere woorden ‘objectief’ en ‘niet-discriminatoir’ zijn. Je mag bijvoorbeeld niet louter op basis van klachten aan een medewerkster zeggen dat ze haar hoofddoek niet mag dragen. Dat is discriminatie op basis van geloof. Je mag geen kledijvoorschriften opleggen aan ‘Jantje’ en wél aan ‘Pietje’ wanneer beide werknemers dezelfde of gelijkaardige taken uitvoeren.

Denk vooraf goed na over welke kledingvoorschriften je voor wie wil invoeren. Wat bijvoorbeeld geen probleem vormt, is het opleggen van het dragen van neutrale kleding omdat je met je onderneming een neutraal imago wil nastreven. Het is gerechtvaardigd om aan frontoffice medewerkers, vertegenwoordigers, verkopers,… een dresscode op te leggen omdat deze medewerkers in contact komen met klanten of externen. Dit wil niet zeggen dat je de voorkeur van een klant zou kunnen inroepen als excuus om te discrimineren. Het is omgekeerd: je vraagt zelf als werkgever om neutraal te zijn ten aanzien van de klant.

Je moet goede redenen hebben om je personeel kledijvoorschriften op te leggen. Een backoffice bediende die niet in contact komt met klanten verplichten om bepaalde kledij te dragen, ligt al wat moeilijker want dan heb je niet meteen een objectieve reden om kledijvoorschriften op te leggen. Je zal in dat geval zeer goed moet onderbouwen waarom de kledijvoorschriften écht nodig zijn voor jouw onderneming.   Niet alles kan, vrouwen verplichten om enkel met hoge hakken naar het werk te komen, is discriminatie op basis van geslacht. Ook vrouwen verplichten om een rok te dragen en aan mannen het dragen van zwarte sokken opleggen, is zeer discutabel, bij een klacht bijt je als werkgever ongetwijfeld in het zand. Vragen aan de medewerkers om stadskledij te dragen, kan gerust. De voorschriften mogen concreet zijn, maar ‘niet te ver gaan’, want dan loop je het risico dat ze discriminatie zouden kunnen oproepen.

Hoe leg je neutrale kledijvoorschriften op? Voorzie een duidelijk en objectief neutraliteitsbeleid in je onderneming én neem dit op als bepaling in je arbeidsreglement, zo kan je er sancties aan koppelen. Dit laat je toe om een inbreuk op de voorschriften te omschrijven als motief voor een ontslag om dringende reden. Daarnaast doe je er goed aan een specifieke clausule te voorzien in de arbeidsovereenkomst, bijvoorbeeld bij commerciële functies. Je kan dan ook contractueel bepalen dat je als werkgever financieel niet tussenkomt in de aankoop van stadskledij. Zo voorkom je discussies.

En wat met de tijdsgeest? Formuleer je bepaling in het arbeidsreglement zodanig dat het de tand des tijds kan overleven. Details kan je communiceren in een intern reglement, policy, nota,…  

Wil je graag een dresscode opleggen aan je medewerkers? Of heb je al een dresscode, maar wil je deze formaliseren in het arbeidsreglement? Twijfel je eraan of jouw dresscode correct is? Neem dan contact met ons op en dan bekijken we samen de mogelijkheden.

policies
Contracten & policies
Het belang van een policy

Waar leg je afspraken over een bedrijfswagen, smartphone, IT, thuiswerk,… vast? In de arbeidsovereenkomst, het arbeidsreglement of een ‘policy’? Waarom

Lees verder »