Hoeveel betaalt u écht voor uw sociaal secretariaat?

Hoeveel betaalt u écht voor uw sociaal secretariaat?​

Tijdens gesprekken met ondernemers zoals u, merken we dat de werkelijke kosten van sociale secretariaten vaak onbekend terrein zijn. Dit zorgt voor grote verrassingen, want de totale jaarkost blijkt bij veel bedrijven veel hoger dan verwacht. Daarom analyseerden wij voor u de prijsmodellen van de grootste spelers op de Belgische markt: Acerta, Besox, Group S, Liantis, Partena Professional, SD Worx en Securex*.

Belangrijkste bevindingen:​

Gebrek aan transparantie
in facturatie

Grote
prijsverschillen

Trage verwerking van de offerte aanvraag

Kan u weg wanneer
u wil?

Gebrek aan transparantie in facturatie

Sociale secretariaten hanteren een basistarief, maar daarbovenop komt een brede waaier van extra kosten zoals administratie voor maaltijdcheques, berekening vakantiegeld en eindejaarspremie, opmaak van de sociale balans en softwarelicenties. Ook voor correcties moet u bijbetalen. Vaak zijn deze extra’s duurder dan het basistarief zelf.

Grote prijsverschillen

Cruciaal is natuurlijk om appels met appels te vergelijken. Daarom vroegen we telkens een offerte op voor een bedrijf met 1 medewerker. Op die manier worden de verschillen al snel duidelijk:

  • De tabel leert dat de lijst van extra’s erg lang is en een grote impact heeft op de totale jaarkost.
  • Securex en Liantis hanteren het laagste basistarief, maar door alle extra’s komt u toch nog duurder uit (meer dan verdubbeling tegenover het basistarief).
  • De grootste spelers in de markt zoals SD Worx en Partena zijn erg duur.

Trage verwerking van de offerte aanvraag​​

Uit onze testen blijkt dat veel van deze organisaties moeilijk bereikbaar zijn, zelfs voor potentiële nieuwe klanten. Zo gingen er gemiddeld 18 dagen over tussen de aanvraag van een offerte en deze effectief mogen ontvangen. Ter informatie: bij PointHR maken we er een erezaak van om alle vragen – commercieel en operationeel – binnen de 8 werkuren te behandelen.

Kan u weg wanneer u wil?

Niet de service gekregen waarop u hoopte? Jammer, maar wellicht hebt u een contract ondertekend waarbij u voor een langere periode klant moét blijven. Zo werkt het niet bij ons. Een correcte prijs, goede service en vrij om te gaan wanneer u wil. Daarom blijven 99,40% van onze klanten bij ons. Niet omdat ze moeten, maar omdat ze dat willen.

Betaalt u te veel? Ontdek het nu!

Wil u weten of u te veel betaalt? Interesse in een provider die wel gaat voor een all-in prijs, die alle vragen binnen de 8 werkuren behandelt en werkt met een maandelijks opzegbaar contract? Laat uw gegevens achter via het formulier hiernaast om een vrijblijvende afspraak in te plannen, en wij helpen u graag verder met een persoonlijke kostenvergelijking.

Er komt nog!

Zoals meegegeven is deze studie gebaseerd op een bedrijf met 1 werknemer. We werken momenteel aan eenzelfde studie voor een bedrijf met zowel 5 als 10 werknemers. De eerste resultaten geven dezelfde conclusies als dit onderzoek. Maar daarover dus gauw meer!

* Dit onderzoek vond plaats in september 2024 op basis van een offerte-aanvraag voor een bedrijf met 1 werknemer. Berekeningen met meerdere werknemers kunnen mogelijks tot een ander resultaat aanleiding geven.

** Bepaalde van deze extra’s zijn in de praktijk geen extra’s maar gewoon standaard zaken. Deze werden met een * aangeduid. Zo telt Liantis een vaste bijdrage (€25,00 per maand) en voorziet Securex een extra licentiekost van €1,75 per werknemer. Je kan gewoon niet zonder deze zaken en vallen dus ook onder het standaardtarief van PointHR. Nog straffer: de extra’s voor zelfs wettelijke verplichtingen zoals de aanlevering van een sociale balans (€210 bij Partena Professional, €109,75 bij Besox, €150 bij Liantias en €190 bij Acerta), zijn bij PointHR: €0.

Mogen wij je HR aanpakken?